Satanic symbols graffiti on the door of an abandoned house

Under satanismepanikken på 1980- og 1990-tallet fusjonerte groteske historier fra terapirommet og ledende avhørsteknikker av barn med folkelige forestillinger om hemmelige overgrepssekter. Tegninger av pentagrammer og rockemusikk ble tolket som tegn på at de farlige satanistene faktisk fantes og var ute etter uskyldige barn de kunne misbruke og ofre til satan. Foto: Yaymicro.

Under satanismepanikken på 1980- og 1990-tallet fusjonerte groteske historier fra terapirommet og ledende avhørsteknikker av barn med folkelige forestillinger om hemmelige overgrepssekter. Tegninger av pentagrammer og rockemusikk ble tolket som tegn på at de farlige satanistene faktisk fantes og var ute etter uskyldige barn de kunne misbruke og ofre til satan. Foto: Yaymicro.

Under satanismepanikken på 1980- og 1990-tallet fusjonerte groteske historier fra terapirommet og ledende avhørsteknikker av barn med folkelige forestillinger om hemmelige overgrepssekter. Tegninger av pentagrammer og rockemusikk ble tolket som tegn på at de farlige satanistene faktisk fantes og var ute etter uskyldige barn de kunne misbruke og ofre til satan. Foto: Yaymicro.


    Av Dea-Renate

    Dea-Renate Husebø Miranda (f. 1990) studerer litt religion og samfunn, og jobber til daglig i Human-Etisk Forbund. Hun er tidligere leder av Humanistisk Ungdom, og driver bloggfelleskapet Tankeferd.